ONDERNEMERS

Op het gezellige eendaagse festival BeSouk ontdek je ook dit jaar weer al het lekkers, moois en creatiefs wat de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken te bieden heeft. Iedereen is welkom om de veelvoud van culturen te proeven en te beleven op het eetplein. De ondernemers bieden bewoners de kans om buurt op een heel nieuwe manier te leren kennen en laten bezoekers kennismaken met de rijkdom van Delsfhaven. Waar wordt er meer gekletst dan aan de eettafel terwijl je geniet van lekkere hapjes en drankjes? De ondernemers van Besouk maken het mogelijk…

Tijdens deze editie van BeSouk staat er weer een hele rits ondernemers klaar om je te verrassen en te verwennen met allerlei lekkers en leuks. Zo begin je de festivaldag goed met een milkshake of broodje van het Marokkaans-Nederlandse duo Mostafa en Martijn. Na een milkshake van deze TweeM’s kun je er de de hele dag tegenaan.

Voor de lunch schuif je aan bij een van de vele tafeltjes op het festivalterrein. Klets met je buren of geniet van de muziek terwijl je een soepje van de dames van Tafel van Zeven eet. Deze organisatie zorgt dat vrouwen met een passie voor koken, maar een afstand tot de arbeidsmarkt opgeleid worden, zodat ze in het vervolg hun ambities kunnen waarmaken. Stichting Koezina Chahiya – onderdeel van Vereniging Ettaouhid – zorgt voor overheerlijke Marokkaanse tajines. Ettaouhid is ruim 25 jaar geleden opgericht door de Rotterdams islamitische gemeenschap. De vereniging zet zich vol enthousiasme in voor  alle leden van het islamitisch gezin en hun buurtgenoten in de wijk.

IMG_7506

Met een paar blokjes Turks Fruit van de Zoeterette of een exotische suikerspin van Rainbow Candy is tijdens BeSouk ook aan het stillen van de zoete trek gedacht.

Tussen alle hapjes en de gezelligheid door is er ook tijd voor het ‘serieuze werk’. Bij de stand van Vluchtelingenwerk speel je bijvoorbeeld een ludieke inburgeringsquiz en bij  de stand van De Buitenboel, die met hun organisatie aan de rand van het park zitten, schuif je aan om je creativiteit de vrije loop te laten. Textielatelier EVA verzorgt er namelijk  gezellige breiworkshops.

Begint daarna de lekkere trek alweer toe te slaan, dan zijn er nog genoeg plekken om een hartig hapje te scoren. Wat denk je bijvoorbeeld van een proeverijtje van Stichting Open Haard? Stichting Open Haard heeft als doel een bijdrage te leveren aan een harmonieuze samenleving zonder onderscheid te maken naar ras, geloof, geaardheid en levensbeschouwing. Stichting Voice of Afghan Women maakt op BeSouk overheerlijke Afghaanse samosas, maar in het dagelijks leven doen ze aan vrouwenempowerment. Inmiddels bestaat de doelgroep niet meer enkel uit Afghaanse dames en is de stichting voor alle vrouwen bedoeld. Zij wonen allen in de buurt van het park plaatsvindt en kennen de wijk als geen ander.

IMG_8333

Tegen de tijd dat het diner aanbreekt zit je goed bij de Kaapverdische kokkin Lutcha, die typische gerechten uit haar vaderland kookt, zoals catcupa – bonen met mais en vlees-, escabes – droge vis met cassave en banaan – en mango-salade. Wijkvereniging Peoples Power, die zich onder meer hard maken voor het wel en wee van de wijk Tussendijken, zorgt voor een gemoedelijke BBQ. Lunchroom OpRoer van Stichting Enroute zorgt dat de Nederlandse cuisine een plekje krijgt op BeSouk. En Route is een compacte organisatie met een brede visie, die kwetsbare groepen helpen ontwikkelen door middel van innoverende hulpverlening op basis van  ‘ervaringleren’.

Local heroes Fatma & Kameroen vertegenwoordigen de Surinaamse keuken met hun spicy bara’s, roti en telo. Fantastisch nieuws is dat het fenomeen Sorgh & Hoop na jaren weer een comeback maakt in Rotterdam. Eigenaar Sandra ontvangt je met allerlei Surinaams lekkers bij haar stand.

IMG_8765

Eet je liever geen vlees? De enthousiaste Hamsa en Mohammed maken smakelijke vegetarische broodjes naar Syrisch recept en Mara en Abboud – die elkaar kennen van Singeldingen – serveren kopjes linzensoep en falafel.

Een lekkere brownie – en leuke spulletjes – van de creatieve winkel en koffiebar Maak of een bolletje van Capo IJs zijn de ideale afsluiters van een mooie dag…

ijsjes